Gratis aanmelden Log in

5 tips om e-mailadressen te verzamelen

5 tips voor het verzamelen van e-mails

Een grote, kwalitatieve e-maillijst is een droom van iedere marketeer. Met e-mailmarketing kunt u namelijk ontvangers direct aanspreken en persoonlijke content en aanbieding delen. Een grote hoeveelheid goede e-mailadressen verzamelen is echter niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Hoe zorgt u voor voldoende nieuwsbriefabonnees? Hoe kunt via uw webshop e-mailadressen verzamelen? Is e-mailadressen kopen een optie? In dit artikel beantwoorden wij al uw vragen omtrent het duurzaam en wettelijk verzamelen van e-mailadressen voor uw nieuwsbrief. Lees verder en ontdek de 5 tips om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen.

Hoe kan men aanhoudend en succesvol e-mailadressen voor de nieuwsbrief verzamelen?

Zo kunt u e-mailadressen verzamelen voor uw nieuwsbrief:

    1. Redenen om aan te melden voor een nieuwsbrief uit klantenoogpunt
    2. Ideeën om adressen te genereren
    3. Waar up op moet letten bij het nieuwsbrief aanmeldformulier
    4. Hoe verlies van adressen (afmeldingen) verminderen
    5. Is het kopen van adressen een goed idee?

 

1. Waarom klanten zich aanmelden voor de nieuwsbrief

Wanneer een bezoeker van uw website zich aanmeldt voor uw nieuwsbrief betekent dit voor u een enorm succes. De klant is bereidt om een deel van zijn gegevens (zoals bijvoorbeeld het adres) te geven en toont zowel vertrouwen in uw merk als interesse voor uw product. Dat gebeurt echter niet belangeloos. De klant heeft vanaf dan ook bepaalde verwachtingen van uw onderneming.

Dit zijn de meest voorkomende redenen om aan te melden voor een nieuwsbrief:

Informatie over nieuwe producten: Uw klanten verwachten in uw nieuwsbrief regelmatig informatie over nieuwe producten.

Koopadvies per nieuwsbrief: Geliefd zijn e-mails met koopadvies. Als een klant bijvoorbeeld kort geleden een spiegelreflexcamera kocht, is het interessant om de klant te informeren over bijhorende producten zoals een telelens of statief (upselling).

Nieuwsbrief kortingsacties: Aanbiedingen zijn altijd een welkome boodschap in de mailbox. Beloon uw nieuwe en bestaande klanten met persoonlijke kortingscodes
om de e-mail individueel te maken.

Interessante nieuwtjes: Uw webshop heeft net een nieuw design ondergaan en vanaf nu kunnen uw klanten geniet van nieuwe functies? Ook nieuwtjes kunnen in de nieuwsbrief gedeeld worden.

De klant wil op tijd en juist geïnformeerd worden over nieuwe producten. De meeste mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief verwachten uitstekende service, productadvies en kortingen per mail. Speel hier dus ook handig op in en bedenk al voor het verzamelen van e-mailadressen over een contentstrategie voor de nieuwsbrieven.

2. Ideeën voor adresgenerering

Algemeen advies voor het verzamelen van e-mailadressen: Zet steeds de meerwaarde voor de klant op de voorgrond. Maak reclame, maar wees niet te offensief. Wees transparant. Geef bijvoorbeeld aan hoe vaak de e-mailadressen aangeschreven worden en vermeld dat de klant op elk moment de mogelijkheid heeft om zijn e-mailadres weer te verwijderen uit de lijst van nieuwsbriefontvangers.

Pop-up op de website: Door de bezoekers niet echt graag gezien, maar een overtuigende manier door de overtuigende goede prestaties. Een pop-up formulier om op uw webshop e-mailadressen te verzamelen zal u succes brengen. Wanneer iemand uw site bezoekt, verschijnt de pop-up automatisch en vraagt deze om een e-mailadres in te geven.

Groupon
Link in de voettekst: Wanneer u het aanmeldformulier niet inbed of als pop-up weergeeft, moet u in elk geval in de voettekst van uw website een link naar een aanmeldformulier voor uw nieuwsbrief plaatsen. Wanneer er dan iemand interesse in de nieuwsbrief heeft, kan deze zich eenvoudig via deze link aanmelden.

Beloning bij aanmelding: De beste manier om op uw webshop e-mailadressen te verzamelen is om uw klanten een beloning aan te bieden voor de aanmelding. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een kortingsbon van € 5 cadeau te geven of een interessante whitepaper of handleiding gratis aan te bieden. U zult merken dat u in korte tijd hierdoor meer e-mailadressen zult binnenhalen.

Exclusiviteit en gemaakt tekort: Beloon de ontvangers van uw nieuwsbrief met speciale kortingscodes en vermeld dit ook op de aanmeldpagina. Hierdoor verhoogt het aantal aanmeldingen en het aantal verzamelde e-mailadressen.

Zalando

Nieuwsbriefaanmelding in het blog:Tegenwoordig hebben veel bedrijven en webshops een blog waarop ze regelmatig nieuwtjes over hun bedrijf of producten plaatsen. Het loont zich dus zeker om hier ook een widget te plaatsen om via uw webshop e-mailadressen te verzamelen. De bezoekers van de blog zijn tenslotte in de blog om informatie te verkrijgen. Als de bezoekers zich aangesproken en geholpen voelen door de blog, is de kans groot dat ze zich ook voor de nieuwsbrief aanmelden.

 

3. Waarop u op moet letten bij een nieuwsbriefaanmelding

Overzichtelijke gegevensvraag: Vraag in het aanmeldformulier niet te veel gegevens van de klant. Concentreer u op de meeste belangrijke details. Meer dan drie parameters zouden in het aanmeldformulier niet gevraagd mogen worden (bijvoorbeeld: e-mailadres, geslacht en naam). Hoe meer u vraagt, hoe minder aanmeldingen er zullen zijn.

Transparante omgang met afmeldingen: Vermeld op de aanmeldpagina duidelijk hoe men zich kan afmelden. Dit zorgt voor transparantie en vertrouwen en verhoogt de aanmeldratio voor uw nieuwsbrief.

Verzendfrequentie: Een aankondiging zoals “Wij versturen per maand één à twee nieuwsbrieven” schept ook vertrouwen. Men loopt niet het gevaar om met e-mails gebombardeerd te worden en dagelijks een nieuwsbrief te ontvangen.

Link naar een nieuwsbriefarchief: Overtuig potentiële nieuwsbrieflezers door een archief met tot dan toe verzonden nieuwsbrieven aan te bieden. Zo kan de klant toetsen of de inhoud al dan niet relevant is en aansluit op de behoeften en interesses.

Overtuig met kortingen of aantrekkelijke tegenprestaties: Een populaire manier om meer e-mailadressen te verzamelen is het toekennen van een waardebon van bijvoorbeeld vijf euro bij een nieuwe aanmelding. In de B2B-sector is het interessant om een download van een gratis whitepaper over een bepaald thema aan te bieden. Eenmaal aangemeld voor de nieuwsbrief, ontvangt de klant de whitepaper per e-mail. Op deze manier verzamelt u eenvoudiger en sneller e-mailadressen voor uw nieuwsbrief.

 

4. Waarom mensen zich afmelden van een nieuwsbrief en hoe u dit kunt voorkomen

Voor een online marketing manager telt vaak maar één ding: zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen. Daarbij wordt vaak het daadwerkelijke doel van de nieuwsbrief uit het oog verloren. De meerwaarde voor de klant zou voortdurend in het middelpunt moeten staan. Wanneer klanten te vaak een nieuwsbrief ontvangen die voor hen geen meerwaarde biedt, stijgt de waarschijnlijkheid dat ze zich afmelden. Online marketing managers kampen daardoor vaak met het probleem om enerzijds zoveel mogelijk e-mailmarketing campagnes te willen verzenden en anderzijds hun ontvangers niet op de zenuwen willen werken. De oplossing daarvoor ligt bij de zogenaamde lifecycle of triggermails. Deze worden uitsluitend na een specfieke handeling van de klant bezorgd, wat de kans op een ongewenste of irriterende mail beduidend kleiner maakt.

Conclusie: het is belangrijk om een doeltreffende e-mailmarketing op te zetten en om de ontvangers niet te enerveren, maar hen werkelijk informatieve inhoud aan te bieden. Alleen op deze manier kunt u voortdurend e-mailadressen blijven verzamelen.

 

5. E-mailadressen en ontvangersgegevens kopen

Wanneer een e-maillijst snel moet groeien, klinkt het vaak als een aanlokkelijk idee om ontvangersadressen te kopen. Een kleine winkel kan op die manier snel naar een groot aantal potentiële klanten een nieuwsbrief met hun producten verzenden.

Wees hiermee echt zeer voorzichtig: u moet zich twee belangrijke bedenkingen maken bij het kopen van e-mailadressen voor het verzenden van nieuwsbrieven.

  1. Is het een legale aankoop? Vaak worden er op het internet op onbetrouwbare sites e-mailadressen aangeboden. Meestal kan niet gegarandeerd worden dat de e-mailadressen over de nodige double-opt-in bevestiging beschikken en de ontvangers daadwerkelijk toestemming hebben gegeven voor het doorgeven en verkopen van de e-mailadressen.
  2. Heeft de aankoop van de adressen economisch zin?
  3. Meermaals gebruikte lijsten: Zelfs wanneer u de adressenlijst van een gerenommeerde aanbieder hebt gekregen, is deze lijst in de regel niet enkel en alleen voor u beschikbaar gesteld. Dit heeft een negatief effect op de kwaliteit van de verkregen e-mailadressen.
  1. Geen klantenrelatie: Omdat u met de ontvangers van de gekochte adressen nog geen relatie hebt opgebouwd, is de openratio over het algemeen behoorlijk slecht. Voor de ontvangers is het bedrijf of het product nog onbekend, waardoor ze vaak weinig interesse hebben om de e-mail te openen.
  2. Kwalitatief slechte lijsten: Over het algemeen is de kwaliteit van gekochte adresbestanden vaak bijzonder slecht. Veel adressen bestaan niet meer of de inbox van de ontvangers is vol. U zulz zien dat al snel een lijst van 1000 ontvangers tot nog enkele tientallen ontvangers zal slinken. Uw bounceratio is hierdoor ook zeer hoog, wat een slechte invloed op uw nieuwsbrief reputatie heeft.

Conclusie: Over het algemeen is het niet aan te raden om adresbestanden te kopen. Zelfs wanneer de aanbieders interessante prijzen bieden, loont het zich omwille van de slechte kwaliteit toch te kiezen voor een organische manier van e-mailadressen verzamelen. Dit kunt u doen via uw webshop met een ingebed aanmeldformulier en een beloning voor de aanmelding. U kunt ook denken aan e-mailadressen verzamelen via Facebook, de plaatsen waar u uw aanmeldformulier plaatst zijn niet beperkt tot uw website zelf.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.