Waarom alt-tekst in e-mails zo belangrijk is

Alt-tekst in e-mails

Zo kunt u uw e-mails voor weergave zonder afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen zeggen meer dan duizend woorden. Deze uitdrukking wordt tevens vaak gebruikt als advies voor het ontwerpen van nieuwsbrieven. Maar wat als de afbeeldingen niet de kans krijgen om hun verhaal te vertellen?

Vooral in e-mailmarketing moeten een aantal voorzorgsmaatregelen worden genomen bij het gebruik van afbeeldingen. In veel gevallen worden er namelijk helemaal geen afbeeldingen weergegeven, doordat de e-mailcliënt standaard alle afbeeldingen heeft geblokkeerd. Zelfs een lage bandbreedte of het gebruik van een antivirusprogramma kan ervoor zorgen dat er geen afbeeldingen geladen worden. Hierdoor gaat de boodschap van de afbeeldingen verloren. Daarom laten we u in dit artikel zien hoe u uw boodschap toch kunt communiceren, ook wanneer de afbeeldingen niet correct worden weergeven.

Wat is een alt-tekst in een e-mail?

Een alternatieve tekst, kort alt-tekst, kan in een HTML e-mail in de afbeeldingscode worden geïntegreerd. Net als bij websites verschijnt de alt-tekst in plaats van de afbeelding wanneer de foto niet geladen kan worden. De meeste e-mailcliënten kunnen alt-teksten zonder problemen weergeven. Idealiter is de alternatieve tekst een korte, nauwkeurige beschrijving van de beeldinhoud.

Standaard worden in alt-teksten vaak tekstblokken gebruikt die de lezer aansporen om de afbeeldingen te laden. Echter, kan het doelgerichter zijn om de inhoud van de afbeelding rechtstreeks te beschrijven — alleen al zodat de nieuwsbrief begrijpelijk blijft wanneer er geen afbeeldingen geladen kunnen worden, of wanneer de ontvanger de afbeeldingen niet wil laden.

Waarom een alt-tekst in e-mails gebruiken?

Het toevoegen van alt-teksten vergt weinig inspanning, maar heeft een groot effect. Zonder alt-teksten kan het doel van een nieuwsbrief voor een groot deel verloren gaan. Met alt-teksten heeft u de kans om de inhoud toch te kunnen presenteren.

Dat er geen afbeeldingen weergeven worden, is eigenlijk eerder de regel dan een uitzondering. Het laden van de afbeeldingen wordt door veel e-mail clients vanwege veiligheidsredenen onderdrukt. Dit komt omdat veel spamverzenders af en toe trackingpixels in afbeeldingen gebruiken om e-mailadressen te verifiëren. Om dit te voorkomen moet de beeldweergave daarom meestal handmatig worden geactiveerd.

Alt-teksten zorgen ervoor dat de beeldinhoud zichtbaar blijft, zelfs wanneer de afbeeldingen geblokkeerd zijn. De tekst zorgt ook voor een groter vertrouwen in de ontvanger en kan hen overtuigen om de afbeeldingen in uw nieuwsbrief te downloaden. Daarnaast kunnen alt-teksten op alle beeldschermen gelezen worden en dragen ze daardoor bij aan de toegankelijkheid van nieuwsbrieven.

6 tips voor alt-tekst in e-mails

  1. Alt-tekst in e-mails stijlen
    Met behulp van inline CSS kunnen alt-teksten worden opgemaakt in diverse eenvoudige stijlen. Met behulp van CSS kan het lettertype, de lettergrootte, het gewicht van de letters, de stijl en de kleur van de tekst worden aangepast. Deze stijlen worden weliswaar niet in alle e-mailcliënten weergeven, maar in geval van twijfel wordt in ieder geval de ongestijlde alt-tekst weergegeven
  2. Alt-tekst in e-mails kort houden
    Sommige e-mailcliënten tonen alt-teksten alleen indien de tekst de lengte en grootte van de voorlopige afbeelding niet overschrijdt. Zodra de alt-tekst te lang is, wordt deze helemaal niet getoond. Daarom kan de alt-tekst het beste zo kort mogelijk gehouden worden.
  3. Op interpunctie controleren
    Zelfs in alt-teksten moeten aandacht besteed worden aan de juiste interpunctie. Enerzijds beïnvloedt dit de professionaliteit en verbetert het de leesbaarheid van de tekst. Anderzijds helpt het ontvangers om de teksten beter te kunnen lezen.
  4. Geen aanhalingstekens gebruiken
    Het gebruik van aanhalingstekens in de alt-teksten moet worden vermeden, omdat het kan leiden tot problemen in de HTML-code.
  5. Alleen de nodige informatie opnemen
    Over het algemeen moet de alt-tekst de inhoud van de respectievelijke afbeeldingen weerspiegelen. Wanneer een bijschrift is opgenomen, dient deze te worden herhaald in de alt-tekst. Dit is vooral belangrijk bij afbeeldingen waarin een call-to-action is opgenomen. Beschrijvende teksten die boven of onder afbeeldingen staan, moeten niet worden herhaald.
  6. Weergave testen
    Om op veilig te spelen, moet de alt-tekst in een testnieuwsbrief worden geverifieerd. Zo kunt u in een oogopslag zien of alle afbeeldingen over een correcte alt-tekst beschikken en of deze tekst daadwerkelijk een bijdrage levert aan de nieuwsbrief. Bij Newsletter2Go verzendt u gratis een testnieuwsbrief naar uzelf of naar een teamgenoot om feedback te vragen.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.