Kerstmis marketing: het perfecte cadeau!

Voucher kerstmis email

Voucher marketing, eenvoudig en efficiënt

Wat is het beste cadeau dat je rond de kerstdagen aan je ontvangers kunt geven?

Juist! Een voucher 🎁

In marketing zijn vouchers een populair middel om niet alleen nieuwe klanten te winnen, maar ook bestaande klanten te behouden. Echter, met vouchers moet je opletten dat je niet alleen de eenmalige koopjesjagers aantrekt, maar ook klanten die in de toekomst meer geld voor je bedrijf kunnen betekenen. In dit artikel geven we je nuttige informatie over voucher marketing en hoe je rond de kerstdagen de juiste nieuwsbrief vouchers verstuurt.

Waarom zou ik voucher marketing gebruiken?

Voucher marketing is vooral de moeite waard voor alle bedrijven die zich willen profileren en klanten willen genereren en behouden. Een campagne met speciale kortingen is daarnaast ook de moeite waard om de aandacht te trekken.

Kerstmis is de ideale gelegenheid voor een voucher campagne. Mensen zijn in een koopstemming en op zoek naar leuke cadeaus voor hun dierbaren. Hier kun je handig op inspelen met aantrekkelijke vouchers. Hiermee motiveer je potentiële klanten om op zijn minst een kijkje te nemen in de online shop of op de website, ook al waren ze niet per se van plan iets te kopen.

Kortingen kunnen bepalend zijn voor een aankoop. Hoe je je voucher precies verpakt hangt af van de insteek die je voor je campagne bedenkt. De kersttijd is er één vol emotie, evenals de afsluiting van het jaar. Deze boodschap kun je gebruiken om bijvoorbeeld je klanten te laten zien dat je ze waardeert. Een voucher voor hun loyaliteit is een leuk kerstcadeautje en kan je sales een extra eindejaarsboost geven.

📧 Tip: Profiteer van mond-op-mond reclame. Bied klanten persoonlijke doorverwijslinks aan. Voor elke nieuwe registraties via de link, bedank je vervolgens de tipgever met een voucher.

Hoe bepaal ik de juiste voucher?

Er zijn verschillende soorten vouchers die naar klanten kunnen worden verzonden. Denk bijvoorbeeld aan vouchers voor loyale klanten — evenals nieuwe klanten — en gratis verzending bij de volgende bestelling. Welke soort je stuurt maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang je er een leuke reden bij verzint die bij de context van je e-mailcampagne past.

Tijdens de kerstperiode zijn vouchers een must, klanten gaan namelijk gedurende de decembermaanden vaak zelf al op zoek naar kortingsacties en uitverkoop om de dure maand wat goedkoper te maken. Deze trend trapt af met Black Friday in november. Speciale promoties mogen dus graag verzonden worden in december.

Zo gebruik je vouchers in je nieuwsbrief

Wanneer je een voucher of korting in je nieuwsbrief wilt verwerken, kun je het best op de volgende punten letten:

➜ Plaats de vouchers correct en ontwerp ze aantrekkelijk

Plaats de voucher op een plek in de nieuwsbrief waar deze niet zomaar over het hoofd kan worden gezien. Hoe? Des te hoger in de nieuwsbrief, des te meer kans je hebt dat de lezer de voucher ziet. Een voucher valt op wanneer je een duidelijke button invoegt of een speciale banner maakt.

Uiteraard kun je in de eerste paragraaf tekst ook al op de voucher wijzen (en deze dan pas later in de nieuwsbrief promoten — dit zorgt ervoor dat lezers je e-mail helemaal moeten doorscrollen). Met het uiterlijk van de waardebon heb je in de hand wat de boodschap moet uitstralen. Een eenvoudige tekst met een button eronder komt vaak minder exclusief over dan wanneer je een speciaal element in de nieuwsbrief aan de voucher besteedt (en dit element eruit laat springen).

➜ Gebruik goed onderbouwde vouchers

Leg uit waarom de klant de korting verdient. Wil je bijvoorbeeld de loyaliteit van bestaande klanten belonen of nieuwe klanten winnen? Deze reden bepaalt ook naar wie je de voucher moet sturen (hint: in onze e-mailmarketing software stel je die groepen heel eenvoudig samen). Door een korte reden te geven snapt de ontvanger waarom deze de leuke goodie ontvangt.

➜ Maak de voorwaarden simpel

“Te gebruiken vanaf een minimale bestelwaarde van € 50 en alleen te gebruiken op de onderstaande productgroepen, exclusief de merken…”

Zucht, de ontvanger denkt bij het lezen van deze tekst waarschijnlijk “Laat maar zitten.” Een kortingsbon moet een leuke ervaring zijn, geen doolhof op zoek naar het product waarop de korting wel van toepassing is. Maak de actie daarom niet ingewikkelder dan nodig. Wanneer de voorwaarden keer op keer gepaard gaan met allerlei regels, zal de ontvanger op den duur niet eens meer aandacht besteden aan je e-mail voucher. Hiermee ontkracht je het effect van een voucher.

➜ Stuur gepersonaliseerde aanbiedingen

Om het effect van je vouchers te vergroten kun je het best gebruik maken van personalisaties. Bepaal eerst wat voor soort voucher je wilt aanbieden en bedenk dan of de korting voor iedere, of slechts een bepaalde groep van je adresboek van toepassing is. Vervolgens kun je de voucher persoonlijk maken door de voucher pool functie te gebruiken. Hiermee kun je iedere ontvanger een unieke vouchercode toesturen.

➜ Zorg voor voldoende stimulans

Maak de waarde van de voucher zo hoog als nodig is om de ontvanger voldoende stimulans te geven om een aankoop te doen. Denk eerst na of je een percentage (bijv. 20%) of een absolute couponwaarde (bijv. € 10) wilt gebruiken. Bedenk ook wat de minimale bestelwaarde moet zijn. Dit is afhankelijk van je verdienmodel, maar voor de gebruiker is een lagere bestelwaarde natuurlijk altijd aantrekkelijker.

Conclusie

Het gebruik van vouchers creëert een win-win situatie. Enerzijds trek je klanten aan en motiveer je ze om de winkel te bezoeken en iets te kopen. Anderzijds hebben je klanten het gevoel dat ze een “koopje” hebben gescoord. Dit is voor velen vooral in de dure decembermaanden fijn, aangezien met alle cadeaus, feestdecoratie en etentjes de maand al duur genoeg is. Met een kortingsvoucher maak je de lezer enthousiast, heb je meer kans op een aankoop en bindt je klanten aan je merk. Wij zeggen daarom: doen!

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.