Uw nieuwsbrief aanmeldformulier eenvoudig optimaliseren

Nieuwsbrief aanmelding optimaliseren

Tips voor het ontwerp van nieuwsbrief inschrijfformulieren

Voor succesvolle e-mailmarketing heeft u in principe één ding nodig; een database van geïnteresseerde contacten zich op de nieuwsbrief hebben geabonneerd, en deze met plezier openen en lezen.

Maar hoe komt u eigenlijk aan e-mailadressen? Het verzamelen van nieuwe ontvangers is een grote uitdaging. U moet de websitebezoekers en andere potentiële abonnees in eerste instantie overtuigen om zich voor de nieuwsbrief aan te melden. U moet ze hiervoor motiveren om hun e-mailadres achter te laten.

Tenslotte moet u ervoor zorgen dat de nieuwe abonnees hun e-mailadres voltooien, waarmee het nieuwsbrief abonnement wordt voltooid. Dit is de zogenaamde double opt-in. Een nieuwe aanmelding is door deze stappen niet zo eenvoudig gewonnen, de obstakels van een nieuwe aanmelding zijn namelijk relatief hoog.

Met een goede strategie en het juiste nieuwsbrief inschrijfformulier is het echter niet zo moeilijk om nieuwe abonnees te verzamelen. In dit artikel leert u hoe uw het nieuwsbrief inschrijfformulier optimaal verbeterd om zoveel mogelijk nieuwe ontvangers te verzamelen.

Hoe kan ik een nieuwsbrief inschrijfformulier insluiten?

De meeste inschrijfformulieren zijn in het kop- en voettekst gebied van een website geïmplementeerd. Dergelijke statische formulieren zijn over het algemeen relatief onopvallend, maar al stukken beter dan een simpele link. Het inschrijfformulier kan het beste op een locatie op de website worden ingesloten waar deze duidelijk zichtbaar is en eenvoudig bij de gebruiker in het oog springt. Waar precies zich de meeste activiteit op uw site bevindt, kunt u nagaan aan de hand van een zogenaamde click heatmap.

Bereik meer aandacht met een pop-up op uw site. Pop-up inschrijfformulieren worden vaak aanbevolen als de meest effectieve oplossing voor meer nieuwsbrief aanmeldingen. Echter, voorzichtigheid is hierbij noodzakelijk, omdat veel bezoekers zich al snel ergeren aan opdringerige pop-ups. Geenszins moet de website inhoud volledig worden bedekt, dit kan namelijk zelfs leiden tot een penalty bij Google. In plaats daarvan moet de relevantie van de pop-up worden beschouwd. Zo kan de pop-up pas worden geopend wanneer de bezoeker de pagina pas verlaat. De bezoekers konden dan al wat informatie over uw product of service winnen en zijn eerder in staat om zich voor de nieuwsbrief aan te melden.

Een goede gelegenheid om bezoekers die geïnteresseerd zijn in de nieuwsbrief aanmeldingen is door een blog op te zetten. Blogs zijn over het algemeen goede omstandigheden om e-mailadressen te verzamelen. Bezoekers die zich bezighouden met uw blog, hebben namelijk al interesse voor uw content. Het is dus zeer waarschijnlijk dat ze up-to-date willen blijven. Daardoor zijn ze meer open voor de nieuwsbrief en hoeft u ze enkel nog een stapje in de goede richting te duwen. Plaats uw inschrijfformulier in de zijbalk van uw blog en tussen de afzonderlijke blogberichten. Ook bij het plaatsen van reacties kunt u rechtstreeks in het commentaarveld vragen of de lezer interesse heeft in de nieuwsbrief.

Vertegenwoordigt u een online shop, dan moet u zeker nieuwe bezoekers attent maken op uw nieuwsbrief. Met een verwijzing naar exclusieve kortingen voor nieuwsbriefabonnees wint u niet alleen nieuwe adressen, maar kunt u ook effectief uw conversies optimaliseren. Plaats inschrijfformulieren op de homepage als pop-up en maak lezers er ook tijdens het betalingsproces attent van.

Ook social media is een geschikt medium voor de nieuwsbrief. Omdat beide kanalen andere doeleinden in ogen hebben, is het zinvol om ook uw social media fans als abonnees te winnen. Wijs bijvoorbeeld in de volgende nieuwsbrief verzending uw lezers op uw social media profielen. Plaats dan een inschrijfformulier rechtstreeks in de Facebook pagina.

Hoe kan ik het beste mijn nieuwsbrief inschrijfformulier ontwerpen?

Laat uw ontvangers weten wat ze kunnen verwachten

Hoe meer u van tevoren al over uw nieuwsbrief laat weten, hoe beter de ontvangers kunnen inschatten of de nieuwsbrief voor hen relevant is. Dit verhoogt de bereidheid om een e-mailadres achterlaten. Laat daarom voor de aanmelding precies zien wat er gaat gebeuren na het invoeren van een e-mailadres. De volgende vragen moeten voor de ontvanger duidelijk zijn:

  • Wat voor nieuwsbrief krijgen de ontvangers?
  • Om wat voor soort van de inhoud gaat het?
  • Hoe vaak wordt de nieuwsbrief verzonden?
  • Wat gebeurt er met de ontvangersgegevens?
  • Hoe kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?

Ontwerp het inschrijfformulier helder en duidelijk

U wilt dat uw bezoekers zich op uw nieuwsbrief abonneren. Echter, ze hebben niet uit zichzelf de intentie om dit te doen. Daarom moet u uw bezoekers een zeer specifiek voordeel bieden. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een kortingscode, waarmee de klant bespaart op de eerste aankoop. Maak het aantrekkelijk voor klanten om hun e-mailadres achter te laten door een cadeautje of voucher aan te bieden. Enkel vragen om “op de nieuwsbrief te abonneren”, heeft vaak een negatieve bijklank en doet sterk denken aan reclame. Geef de aanmeldknop een uniek label waardoor de voordelen voor de toekomstige abonnees goed naar voren komen.

Wees zuinig met het vragen van gegevens

In principe kunt u zoveel gegevens in het inschrijfformulier opvragen als u wilt. Het vragen van diverse gegevens heeft zijn voordelen. Hoe meer informatie u vraagt, des te nauwkeuriger kunt u later de ontvangers aanspreken. De keerzijde? Het vragen van veel gegevens wordt al snel als een last voor de ontvangers gezien. Bovendien is in Nederland het concept van “meer is minder” van toepassing. Dit betekent dat u slechts zoveel gegevens als nodig zijn moet vragen. Dit betekent dat het e-mailadres altijd verkregen moet worden, maar alle andere informatie optioneel is.

Vraag de ontvangers naar hun wensen

Er is een eenvoudige manier om de nodige segmentatiegegevens te verzamelen. Vraag de ontvanger namelijk zelf naar hun wensen en laat het aan hen de keuze of ze mee willen werken. U kunt bijvoorbeeld ontvangers al bij het invoeren van hun e-mailadres vragen, welke nieuwsbrieven ze willen ontvangen. Hierdoor kan een meer op maat gemaakte nieuwsbrief worden geleverd. Vraag uw ontvangers dus in het begin zo weinig mogelijk, maar stuur ze na de aanmelding een bericht met de vraag of ze vrijwillig meer gegevens willen toevoegen voor een meer persoonlijke nieuwsbrief.

Geef iets gratis cadeau

Extra stimulansen voor de nieuwsbrief aanmelding verhogen uw kans op nieuwe abonnees aanzienlijk. Bied daarom, indien mogelijk, altijd aanbiedingen, cadeautjes en content exclusief voor nieuwsbriefabonnees aan. Online shops kunnen denken aan kortingsbonnen en verjaardagsvouchers of verrasingen. Serviceproviders kunnen werken met e-books en white papers met revelante inhoud voor de doelgroep, in ruil voor de nieuwsbrief aanmelding. Deze investering krijgt u later terug wanneer u de conversies optimaliseert en met de nieuwsbrief voor meer bestellingen zorgt.

Goed beschermd met rechtszekerheid: Double opt-in mail

Voor e-mailmarketing heerst er één voorwaarde: de verzending van reclame nieuwsbrieven is in Nederland en veel andere landen over het algemeen alleen met uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger mogelijk. Dit voorkomt dat de ontvangers worden lastig gevallen met ongewenste reclame en dient om spam te onderscheiden. De regels zijn streng, sinds het verzenden van al slechts één enkele ongewenste e-mail wordt beschouwd als een onnodige belasting voor de ontvanger. Waarschuwingen en zware boetes kunnen het gevolg zijn.

Om nieuwe ontvangers te verzamelen heeft u dus hun toestemming nodig. De aankoop van e-mailadressen is daarom niet aan te raden. Voor gekochte lijsten is het bijna onmogelijk om de toestemming te kunnen bewijzen. Om de toestemming te verkrijgen wordt de double opt-in methode gebruikt. Hier plaatst de nieuwe ontvanger in eerste instantie zijn e-mailadres in het DOI inschrijfformulier. Vervolgens wordt een bevestigingsmail verzonden. Deze bevat een bevestigingslink waarop de ontvanger moet klikken. Pas wanneer dit gebeurt, wordt het e-mailadres opgenomen in de mailing. Met deze methode kunt u altijd bewijzen dat u de ontvangers op een wettelijk veilige manier verkregen heeft.

Waar moet u op letten bij de DOI-mail?

Bij het ontwerpen van de bevestigingsmail moet u er rekening mee houden dat er nog steeds op het moment van de verzending een kans bestaat dat de ontvanger niet heeft toegestemd met de reclame verzending. Daarom mag de eerste bevestigingsmail geen promotionele elementen bevatten, noch in de bodytekst alsook in de voettekst. Aan de veilige kant staat u wanneer de e-mail alleen een verwijzing naar de bevestiging van de inschrijving bevat. Dit geeft ook het voordeel dat de ontvanger niet wordt afgeleid en direct op de bevestigingslink klikt.

Handleiding: Inschrijfformulieren met Newsletter2Go ontwerpen

1. Maak een double opt-in mailing

Maak een nieuwe double opt-in mailing met een bevestigingslink. Bedenk een passend onderwerp, de naam van de verzender en voeg de gewenste tekst toe.

2. Maak een inschrijfformulier

Maak een nieuw inschrijfformulier aan in uw account menu. Geef aan welke DOI-mailing uit uw account hiervoor gebruikt moet worden.

3. Plaats uw eigen logo/afbeeldingen

Upload uw logo of een andere afbeelding in de mediabibliotheek van uw account en voeg deze toe aan uw inschrijfformulier. De kleuren van het inschrijfformulier kunnen worden gedefinieerd.

4. Selecteer de functies voor de aanvraag

Selecteer de functies die u in het inschrijfformulier wilt opvragen. In aanvulling op het e-mailadres, kunt u kiezen uit vele andere functies of zelfs nieuwe functies creëren. Deze omvatten voornaam, achternaam, geslacht, locatie of specifieke functies zoals schoenmaat of favoriete kleur.

5. Selecteer de adresboeken voor de nieuwe abonnees

Stel het adresboek in waarin automatisch de nieuwe nieuwsbrief abonnees aan moeten worden toegevoegd. Indien gewenst kunt u het inschrijfformulier zelfs vragen om meerdere adresboeken te gebruiken voor de aanvraag, zodat ontvangers zich voor meerdere nieuwsbrieven tegelijkertijd kunnen aangemeld.

6. Genereer de formuliercode

Laat daarna onze software automatisch de code van uw inschrijfformulier genereren. U heeft de keuze uit een code voor een statisch inschrijfformulier en één voor een pop-up, deze worden beide automatisch gegenereerd. U heeft hiervoor geen enkele programmeerkennis nodig, de code wordt volledig automatisch aangemaakt.

7. Plaats het formulier op uw website

U kunt het inschrijfformulier overal op uw website insluiten. Alle ontvangers die zich nieuw aanmelden worden dan automatisch overgezet naar uw nieuwsbrief account. U kunt hierna uw nieuwsbriefcampagnes opstellen en starten met de conversie optimalisatie.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.