E-mailadressen kopen; goed of slecht idee?

Wanneer je dieper onderzoek naar het kopen van e-mailadressen doet, zul je al snel ontdekken dat er meer redenen tegen dan voor het aanschaffen van adressen zijn.
E-mailadressen kopen is volgens ons een absolute no-go, hoe verleidelijk het ook is.

Waarom het niet de moeite waard is,

om e-mailadressen te kopen

In dit artikel leer je waarom je beter geen adressen kunt kopen en wat de alternatieven zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

Wat je zult leren:

  • De voor- en nadelen van adresbestanden kopen
  • Hoe kan men überhaupt e-mailadressen kopen?
  • E-mailadressen verzamelen na de AVG wet intrede?
  • Wat zijn de alternatieven voor het verzamelen van e-mailadressen?
E-mailadressen kopen

De voor- en nadelen van adresbestanden kopen

VoordelenNadelen
Nieuwsbrief ontvangers per direct beschikbaarKan tot problemen met wettelijke vereisten leiden
Veel adresbestanden tegelijkertijd verzamelenKan tot afleverproblemen leiden
Vaak lage prijs per contactRelevantie voor de ontvanger is niet gegarandeerd
Veel ontvangersgegevens voor segmentering beschikbaarVeel fouten en missende ontvangersgegevens (maakt personalisatie lastig)

Hoe kan men überhaupt e-mailadressen kopen?

Ontvangers voor je nieuwsbrief vinden is geen eenvoudig proces. Vaak wordt dit karwei dan ook als vermoeiend en vervelend gezien. Dit maakt e-mailadressen kopen een zeer aantrekkelijke optie. Immers hoef je bij het kopen van adresbestanden niet te wachten tot geïnteresseerden zich aanmelden voor je nieuwsbrief, maar beschikt je direct over een groot bestand met contactpersonen. Je kunt zowel afzonderlijke e-mailadressen aanschaffen of direct een gehele e-maillijst bestellen. Met de laatste optie koop je voor een relatief lage prijs veel contacten tegelijkertijd. Wanneer je adresbestanden koopt, ontvang je naast de e-mailadressen vaak ook andere gegevens, zoals de naam van de contactpersoon en bijbehorende gedragsgegevens. Je kunt zo met weinig inspanning met je e-mailmarketing van start.

Een adressenbestand kopen klinkt dus als een functionele en tijdbesparende oplossing om e-mailadressen te verzamelen. Echter, zijn er veel redenen waarom men beter niet voor e-mailadressen moet betalen.

Ten eerste, de grootte van de e-maillijst alleen is geen garantie voor succes. Om nieuwe e-mailadressen te verzamelen zijn er aanzienlijk meer effectieve methoden. De aangekochte adreslijsten bevatten vaak onvolledige, onjuiste of verouderde gegevens. Dit betekent dat je een adressenbestand koopt en vervolgens een deel van het adres niet kunt gebruiken. De prijs-kwaliteitverhouding is in veel gevallen dan ook zeer slecht.

Ten tweede, moet je er rekening mee houden dat je niet vooraf kunt weten of de ontvangers werkelijk geïnteresseerd zijn in je inhoud. Houd in gedachten dat je e-mails alleen worden gelezen wanneer de inhoud voor de ontvanger ook echt relevant is. In het ergste geval markeren je nieuw gekochte contacten je e-mails als spam, wat je afleverratio vermindert. Een lage afleverratio kan bij enkele e-mailproviders worden bestraft.

Afgezien van deze uitdagingen, moet je ook de wettelijke vereisten in acht nemen wanneer je een particulier adressenbestand koopt. In Nederland en vele andere landen heb je uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig voordat je de nieuwsbrieven mag verzenden. Wanneer je e-mailadressen koopt, kun je er nooit zeker van zijn of de contacten toestemming hebben gegeven. De toestemming, via bijvoorbeeld een aanmeldformulier met double opt-in, is tevens alleen van toepassing op nieuwsbrieven van een bepaalde afzender en kunnen niet eenvoudigweg worden overgedragen.

Voor de kwaliteit van de lijst en de rechtszekerheid moet je dus volledig op de aanbieder van de e-maillijst vertrouwen. Vooral zeer gunstige deals zijn vaak onbetrouwbaar en doen je verzendreputatie meer slecht dan goed. Daarom wordt over het algemeen het kopen van e-mailadressen sterk afgeraden.

Legaal contacten verzamelen? 5 tips om e-mailadressen te verzamelen

Een grote, kwalitatieve e-maillijst is een droom van iedere marketeer. Met e-mailmarketing kun je namelijk ontvangers direct aanspreken en persoonlijke content en aanbieding delen. Een grote hoeveelheid goede e-mails verzamelen is echter niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Hoe zorg je voor voldoende nieuwsbriefabonnees? Hoe kunt via je webshop e-mailadressen verzamelen? Is e-mails kopen een optie?

In dit artikel beantwoorden wij al je vragen omtrent het duurzaam en wettelijk verzamelen van nieuwe contacten voor je nieuwsbrief. Lees verder en ontdek de 5 tips om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen.

E-mailadressen verzamelen na de AVG wet intrede?

Ook als MKB of ZZP’er moet je ervoor zorgen dat je de strengere eisen voor de gegevensverwerking doorvoert. De AVG wet is van toepassing op alle organisaties die persoonsgegevens behandelen. Dit houdt onder andere een waterdichte bescherming van je klantgegevens en personeelsinformatie in.

Hier moet je op letten:

  1. Om persoonsgegevens te kunnen verzamelen en verwerken is een wettelijke toestemming of toestemming van de betrokkene vereist.
  2. Elk bedrijf is zelf volledig verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens.
  3. Bij een samenwerking met onderaannemers is een zogenaamd contract voor orderverwerking nodig.
  4. Voor het verzamelen van nieuwsbrief abonnees heb je de uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerden nodig.
  5. De gegevensverwerker moet een uitgebreide verklaring inzake gegevensbescherming opstellen overeenkomstig met artikel 13 van de AVG en geadresseerden informeren over de procedures voor gegevensverwerking.
  6. Een commerciële nieuwsbrief moet een impressum en afmeldlink bevatten.

Wat zijn de alternatieven voor verzamelen van e-mailadressen?

Wanneer je een particulier adresbestand koopt, weet je dus nooit zeker of deze geheel aan de wettelijke eisen voldoet. Echter, wanneer je zelf e-mails verzameld, kun je gebruik maken van een double opt-in formulier en er zeker van zijn dat je nieuwsbrief ontvangers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Natuurlijk duurt dit proces langer dan wanneer je particuliere e-mailadressen koopt, maar daardoor verzamel je wel veel duurzamer en doelgerichter e-mailadressen.

Wanneer je een nieuwsbrief wilt gebruiken om nieuwe klanten te werven en B2C e-mailadressen kopen wilt vermijden, moet je potentiële nieuwsbriefontvangers de mogelijkheid geven om zich aan te melden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een aanmeldformulier op je website te plaatsen. Met een praktische generator in de Newsletter2Go editor is dit in een handomdraai gedaan. Je zet in enkele stappen, zonder programmeerkennis, een aanmeldformulier in elkaar. De HTML-code wordt dan automatisch gegenereerd. Wanneer personen zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zullen hun gegevens automatisch aan de ontvangerslijst in je account worden toegevoegd.

Om het aanmeldproces te versnellen en meer nieuwe e-mails te verzamelen, kun je de nieuwsbriefontvangers een beloning aanbieden voor de aanmelding. Wanneer de beloning aantrekkelijk genoeg is, kan het verzamelproces net zo snel verlopen als wanneer je consumenten e-mailadressen koopt. Stuur bijvoorbeeld een voucher voor 10% korting op de eerste bestelling of biedt exclusieve voordelen of cadeautjes. De mogelijkheden zijn eindeloos! Met Newsletter2Go verzamel je eenvoudig e-mails van daadwerkelijk relevante ontvangers die interessen hebben in je nieuwsbrief. Op lange termijn is dit veel waardevoller dan B2C e-mailadressen te kopen.

Zelf e-mails verzamelen is dus helemaal niet zo lastig als dat je zou denken. Met de handige functies van Newsletter2Go is een aanmeldformulier zo in elkaar gezet en kun je automatisch bij iedere nieuwe aanmelding een nieuwsbrief met een persoonlijke kortingscode verzenden. Je hoeft dit proces slechts eenmaal op te zetten, hierna worden de e-mails op precies het juiste moment verzonden. Dit maakt consument e-mails kopen overbodig.

Naast het snelle proces om nieuwe abonnees te werven, geniet je ook van de volgende voordelen wanneer je zelf e-mailadressen verzameld:

  1. Alle ontvangers hebben zich geregistreerd voor je nieuwsbrief. Dat wil zeggen dat ze echt geïnteresseerd zijn voor de content die je aanbiedt. Je kunt er zeker van zijn dat een groot deel van je contacten je nieuwsbrief zullen openen en met plezier zullen lezen. In vergelijking met e-mailadressen kopen vereist deze aanpak meer geduld, maar daardoor kun je wel vertrouwen op een kwalitatieve lijst en succes op lange termijn.
  2. De abonnees hebben je nieuwsbrief zelfstandig besteld. Daarom kunnen ze je merk waarschijnlijk herinneren en markeren ze je e-mails niet als spam.
  3. Je hebt volledige controle over je lijst met ontvangers en weet precies welke ontvangerscriteria in deze lijst zijn opgeslagen. De contactgegevens zijn altijd up-to-date en volledig.

Oftewel; Newsletter2Go raad je altijd aan om zelf je e-mailadressen te verzamelen, zodat je kunt genieten van een schone, hoogwaardige ontvangerslijst.

Whitepaper: 0-1000: Definitief stappenplan voor een killer e-maillijst

De whitepaper geeft een introductie in influencer marketing en laat professionele bloggers en influencers zien hoe een goede e-mailmarketing strategie wordt uitgevoerd. In eenvoudige, heldere stappen wordt uitgelegd hoe professionals e-mailmarketing opzetten en welke stappen er daarna precies moeten worden ondernomen.

Download de whitepaper hier.

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.