Gratis aanmelden Log in

E-mailadressen kopen; goed of slecht idee?

Wanneer u dieper onderzoek naar het kopen van e-mailadressen doet, zult u
al snel ontdekken dat er meer redenen tegen dan voor het kopen van adressen zijn.
E-mailadressen kopen is volgens ons een absolute no-go, hoe verleidelijk het ook is.

Waarom het niet de moeite waard is, om
e-mailadressen te kopen

In dit artikel leert u waarom u beter geen e-mailadressen kunt kopen en wat de alternatieven zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

Inhoud artikel “E-mailadressen kopen”

  • De voor- en nadelen van adresbestanden kopen
  • Hoe kan men überhaupt e-mailadressen kopen?
  • Wat zijn de alternatieven voor e-mailadressen kopen?
E-mailadressen kopen

De voor- en nadelen van adresbestanden kopen

VoordelenNadelen
Nieuwsbrief ontvangers per direct beschikbaarKan tot problemen met wettelijke vereisten leiden
Veel adresbestanden tegelijkertijd verzamelenKan tot afleverproblemen leiden
Vaak lage prijs per contactRelevantie voor de ontvanger is niet gegarandeerd
Veel ontvangersgegevens voor segmentering beschikbaarVeel fouten en missende ontvangersgegevens (maakt personalisatie lastig)

Hoe kan men überhaupt e-mailadressen kopen?

Ontvangers voor uw nieuwsbrief vinden is geen eenvoudig proces. Vaak wordt dit karwei dan ook als vermoeiend en vervelend gezien. Dit maakt e-mailadressen kopen een zeer aantrekkelijke optie. Immers hoeft u bij het kopen van adresbestanden niet te wachten tot geïnteresseerden zich aanmelden voor uw nieuwsbrief, maar beschikt u direct over een groot bestand met contactpersonen. U kunt zowel afzonderlijke e-mailadressen kopen of direct een gehele e-maillijst bestellen. Met de laatste optie koopt u voor een relatief lage prijs veel contacten tegelijkertijd. Wanneer u adresbestanden koopt, ontvangt u naast de e-mailadressen vaak ook andere gegevens, zoals de naam van de contactpersoon en bijbehorende gedragsgegevens. U kunt zo met weinig inspanning met uw e-mailmarketing van start.

Een adressenbestand kopen klinkt dus als een functionele en tijdbesparende oplossing om e-mailadressen te verzamelen. Echter, zijn er veel redenen waarom men beter geen e-mailadressen moet kopen.

Ten eerste, de grootte van de e-maillijst alleen is geen garantie voor succes. Om nieuwe e-mailadressen te verzamelen zijn er aanzienlijk meer effectieve methoden. De aangekochte adreslijsten bevatten vaak onvolledige, onjuiste of verouderde gegevens. Dit betekent dat u een adressenbestand koopt en vervolgens een deel van het adres niet kunt gebruiken. De prijs-kwaliteitverhouding is in veel gevallen dan ook zeer slecht.

Ten tweede, moet u er rekening mee houden dat u niet vooraf kunt weten of de ontvangers werkelijk geïnteresseerd zijn in uw inhoud. Houd in gedachten dat uw e-mails alleen worden gelezen wanneer de inhoud voor de ontvanger ook echt relevant is. In het ergste geval markeren uw nieuw gekochte contacten uw e-mails als spam, wat uw afleverratio vermindert. Een lage afleverratio kan bij enkele e-mailproviders worden bestraft.

Afgezien van deze uitdagingen, moet u ook de wettelijke vereisten in acht nemen wanneer u een particulier adressenbestand koopt. In Nederland en vele andere landen heeft u uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger nodig voordat u de nieuwsbrieven mag verzenden. Wanneer u e-mailadressen koopt, kunt u er nooit zeker van zijn of de contacten toestemming hebben gegeven. De toestemming, via bijvoorbeeld een aanmeldformulier met double opt-in, is tevens alleen van toepassing op nieuwsbrieven van een bepaalde afzender en kunnen niet eenvoudigweg worden overgedragen.

Voor de kwaliteit van de lijst en de rechtszekerheid moet u dus volledig op de aanbieder van de e-maillijst vertrouwen. Vooral zeer gunstige deals zijn vaak onbetrouwbaar en doen uw verzendreputatie meer slecht dan goed. Daarom wordt over het algemeen het kopen van e-mailadressen sterk afgeraden.

Wat zijn de alternatieven voor e-mailadressen kopen?

Wanneer u een particulier adresbestand koopt, weet u dus nooit zeker of deze geheel aan de wettelijke eisen voldoet. Echter, wanneer u zelf e-mailadressen verzameld, kunt u gebruik maken van een double opt-in formulier en er zeker van zijn dat uw nieuwsbriefontvangers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Natuurlijk duurt dit proces langer dan wanneer u particuliere e-mailadressen koopt, maar daardoor verzameld u wel veel duurzamer en doelgerichter e-mailadressen.

Wanneer u een nieuwsbrief wilt gebruiken om nieuwe klanten te werven en B2C e-mailadressen kopen wilt vermijden, moet u potentiële nieuwsbriefontvangers de mogelijkheid geven om zich aan te melden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een aanmeldformulier op uw website te plaatsen. Met een praktische generator in de Newsletter2Go editor is dit in een handomdraai gedaan. U zet in enkele stappen, zonder programmeerkennis, een aanmeldformulier in elkaar. De HTML-code wordt dan automatisch gegenereerd. Wanneer personen zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zullen hun gegevens automatisch aan de ontvangerslijst in uw account worden toegevoegd.

Om het aanmeldproces te versnellen en meer nieuwe e-mailadressen te verzamelen, kunt u de nieuwsbriefontvangers een beloning aanbieden voor de aanmelding. Wanneer de beloning aantrekkelijk genoeg is, kan het verzamelproces net zo snel verlopen als wanneer u consumenten e-mailadressen koopt. Stuur bijvoorbeeld een voucher voor 10% korting op de eerste bestelling of biedt exclusieve voordelen of cadeautjes. De mogelijkheden zijn eindeloos! Met Newsletter2Go verzameld u eenvoudig e-mailadressen van daadwerkelijk relevante ontvangers die interessen hebben in uw nieuwsbrief. Op lange termijn is dit veel waardevoller dan B2C e-mailadressen te kopen.

Zelf e-mailadressen verzamelen is dus helemaal niet zo lastig als dat u zou denken. Met de handige functies van Newsletter2Go is een aanmeldformulier zo in elkaar gezet en kunt u automatisch bij iedere nieuwe aanmelding een nieuwsbrief met een persoonlijke kortingscode verzenden. U hoeft dit proces slechts eenmaal op te zetten, hierna worden de e-mails op precies het juiste moment verzonden. Dit maak consument e-mailadressen kopen overbodig.

Naast het snelle proces om nieuwe abonnees te werven, geniet u ook van de volgende voordelen wanneer u zelf e-mailadressen verzameld:

  1. Alle ontvangers hebben zich geregistreerd voor uw nieuwsbrief. Dat wil zeggen dat ze echt geïnteresseerd zijn voor de content die u aanbiedt. U kunt er zeker van zijn dat een groot deel van uw contacten uw nieuwsbrief zullen openen en met plezier zullen lezen. In vergelijking met e-mailadressen kopen vereist deze aanpak meer geduld, maar daardoor kunt u wel vertrouwen op een kwalitatieve lijst en succes op lange termijn.
  2. De abonnees hebben uw nieuwsbrief zelfstandig besteld. Daarom kunnen ze uw merk waarschijnlijk herinneren en markeren ze uw e-mails niet als spam.
  3. U heeft volledige controle over uw lijst met ontvangers en weet precies welke ontvangerscriteria in deze lijst zijn opgeslagen. De contactgegevens zijn altijd up-to-date en volledig.

Oftewel; Newsletter2Go raadt u altijd aan om zelf uw e-mailadressen te verzamelen, zodat u kunt genieten van een schone, hoogwaardige ontvangerslijst.