Nieuwe klanten winnen met slimme marketing strategieën

Nieuwe klanten winnen met marketing strategie

De 9 strategieën waarmee u direct nieuwe klanten kunt winnen

Voor het digitale tijdperk waren gedrukte reclame, tv-reclame en radioreclame populaire media om als bedrijf de aandacht te trekken en nieuwe klanten te winnen.

Tegenwoordig? De werving van nieuwe klanten maakt een ware revolutie door. Websites, sociale media en e-mailmarketing spelen een steeds belangrijkere rol. Ook de formaten en strategieën zijn veranderd. Hierdoor ligt de focus niet meer alleen op producten en diensten, maar positioneren bedrijven zich in de digitale wereld als experts in hun branche en bieden ze aangepaste content voor hun doelgroepen.

Kunt u een opfrisser gebruiken? Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor klantenwerving voor B2B en B2C met online marketing? Dit artikel is volledig gewijd aan het onderwerp digitale klantenwerving.

Uw website als basis voor effectieve klantenwerving op het internet

De website van een bedrijf is een soort digitaal visitekaartje, portfolio of zelfs een complete webwinkel. De website informeert de klant, presenteert het product en zorgt hopelijk ook voor vele verkopen. Daarnaast is het ook een belangrijke basis voor de promotie in digitale kanalen.

Waar kunt u uw website zoal promoten?

Enkele marketing strategieën zijn bijvoorbeeld social media, Google AdWords of samenwerkingen. Hiermee lokt u belangstellenden naar uw website en overtuigt u de bezoekers van uw producten en diensten met kwalitatief hoogwaardige content.

Welke opties heeft u om nieuwe klanten te winnen met digitale marketing?

1. Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is uitgegroeid tot een van de belangrijkste maatregelen om nieuwe bezoekers naar de website te lokken. Wie zijn site optimaliseert kan voor zoekwoorden in zoekmachines worden gevonden.

Voor efficiënte optimalisatie is het noodzakelijk om de belangrijkste zoekwoorden uw bedrijf te bepalen en deze herhaaldelijk in de inhoud van uw website te integreren (onpage SEO). Natuurlijk is SEO veel meer dan alleen belangrijke trefwoorden. Een goed ontwikkelde linkstructuur met zowel interne als externe links, veelzijdige inhoudsformaten en een hoge technische functionaliteit zijn onontbeerlijk.

2. Content marketing

Content is koning. En niet zonder reden. Goede content trekt niet alleen bezoekers aan en houdt hen op uw website, goede content ondersteunt ook de expert posities van bedrijven en overtuigt klanten om het bedrijf en de producten te vertrouwen (en uiteindelijk te kopen). Met hoogwaardige en SEO-geoptimaliseerde content slaagt u erin om in zoekmachines te ranken en zo potentiële prospects naar uw site aan te trekken. Content marketing en SEO moeten daarom hand in hand gaan.

3. Lead magnets

E-books, whitepapers en checklists zijn een uitstekende manier om leads te genereren. Probeer een probleem aan te pakken dat uw doelgroep heeft en uw product kan oplossen. Bied de oplossing vervolgens verpakt in bijvoorbeeld een whitepaper aan. Vervolgens plaatst u de whitepaper op uw website zodat gebruikers deze kunnen downloaden.

Expert tip: Maak de whitepaper alleen toegankelijk als de geïnteresseerde zich heeft aangemeld voor uw nieuwsbrief. Zorg er echter wel voor dat u de lead magneet niet als gratis communiceert en vertel uitdrukkelijk dat het e-mailadres een registratie is voor de nieuwsbrief (ruilovereenkomst).

Voorbeelden van goede lead magnets:

  • Checklist
  • Kalender
  • E-books
  • Whitepaper
  • Ticket
  • Webinar
  • Podcast
  • Kortingsvoucher
  • Template
  • Planning
  • Handleiding

4. Social media: Twitter, YouTube, Instagram en meer

Ook via social media kunt u organisch bereik genereren. Met een geavanceerde social media strategie en creatieve, doelgerichte posts kunt u uw fans inspireren en de zichtbaarheid verhogen. Het gaat niet alleen om het publiceren van perfecte artikelen en nieuwtjes, ook het bedrijfsprofiel is belangrijk. Het biedt de kans om u te profileren als een betrouwbaar en professioneel bedrijf.

Zo kunt u uw social media strategie optimaliseren:

  1. Maak uw profiel compleet. Voeg een adres, telefoonnummer, foto’s en de link naar uw website toe.
  2. Selecteer passende afbeeldingen. De profielfoto en de omslagfoto moeten de branding van uw bedrijf ondersteunen. Besteed aandacht aan de professionaliteit en kwaliteit.
  3. Ontwikkel een goede strategie voor uw artikelen. Denk aan wekelijks terugkerende onderwerpen (vrijdag verhalen of weekend special).
  4. Publiceer nieuwe content op uw social media kanalen en trek hiermee de aandacht. Maak eventueel gebruik van betaalde advertenties om nog meer verkeer te genereren.
  5. Uw bedrijfsimago schept vertrouwen en loyaliteit. Een kijkje achter de schermen of foto’s van personeelsevenementen maken u als bedrijf toegankelijker en sympathieker.
  6. Reageer op de vragen en opmerking van uw volgers en fans. Actief zijn zorgt voor een versterkte klantrelatie.
Nieuwe klanten winnen met marketing

5. E-mailmarketing: activeer leads met nieuwsbrief campagnes

Ook via social media kunt u organisch bereik genereren. Met een geavanceerde social media strategie en creatieve, doelgerichte posts kunt u uw fans inspireren en de zichtbaarheid verhogen. Het gaat niet alleen om het publiceren van perfecte artikelen en nieuwtjes, ook het bedrijfsprofiel is belangrijk. Het biedt de kans om u te profileren als een betrouwbaar en professioneel bedrijf.

Een mogelijke volgorde van zo’n mailingserie kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

  1. Welkom uw prospects en nieuwe contacten. Bied bijvoorbeeld kortingen of vouchers aan in de mailing, of vraag meer contactgegevens op om uw nieuwe lezers beter te leren kennen.
  2. Gebruik koopinteresse met speciale kortingsacties of raad de ontvanger een specifiek product aan.
  3. Als u contact heeft opgenomen met een klant, onderhoud dan de communicatie. Hou nieuwe klanten geïnteresseerd met kortingen, bedank ze voor het lezen van de mailings en geef relevante productaanbevelingen.
  4. Loyaliteitsprogramma’s belonen de loyaliteit en het vertrouwen van uw klanten. Stuur bijvoorbeeld vouchers voor verjaardagen of jubilea om uw relatie met de klant te versterken.

Marketing met een budget: klanten winnen met een beperkt budget

6. Google AdWords advertenties

Google AdWords advertenties zijn een betaalde marketing strategie om nieuwe klanten op het internet te werven. Een AdWords advertentie is een tekstadvertentie voor een specifiek trefwoord dat u opgeeft. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar “rode sneakers kopen”, kan de advertentie van uw schoenenwinkel verschijnen wanneer u op dit zoekwoord geld biedt.

Selecteer trefwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf en plaats advertenties voor de belangrijkste zoekwoorden. Communiceer uw Unique Selling Points kort en bondig en integreer CTA teksten die aanmoedingen om te klikken op de advertentie. De advertentie moet aan een landingspagina op uw website gelinkt zijn om gebruikers een stap dichter bij het product en dus bij een conversie te brengen.

7. Facebook promoties

Met Facebook advertenties heeft u de mogelijkheid om gebruikers te benaderen met uw content binnen het netwerk. Er zijn verschillende manieren om Facebook advertenties te gebruiken.

  1. Promoot geselecteerde, individuele berichten om interactie en bereik te optimaliseren.
  2. Adverteer producten of inhoud op uw website.
  3. Win nieuwe fans met een advertentie.
  4. Stel retargeting campagnes in en maak Facebook gebruikers die voorheen uw website hebben bezocht wederom bewust van uw bedrijf.

Om Facebook campagnes optimaal te benutten, is het belangrijk om elke advertentie af te stemmen op de doelgroep. Wanneer u advertenties op Facebook weergeeft, kunt u deze segmenteren op basis van demografische gegevens zoals locatie, leeftijd, geslacht en zelfs op basis van speciale interesses en voorkeuren. Dit maakt het mogelijk om de potentiële doelgroep gericht aan te spreken.

8. Sponsored posts en advertorials

Gesponsorde artikelen en advertorials zijn een uitstekende mogelijkheid om uw inhoud op andere relevante webpagina’s te plaatsen. Op deze manier bereikt u niet alleen uw eigen lezers, maar ook de bezoekers van andere gerelateerde websites.

Gespecialiseerde websites zijn hiervoor bijzonder geschikt. Als u bijvoorbeeld een marketingbureau bent, publiceer dan gesponsorde artikelen op technische pagina’s of pagina’s die zich richten op corporate marketing en communicatie.

Bekijk vooraf goed de reputatie van de website en informeer uzelf over enkele statistieken, zoals het aantal website bezoekers. Zo kunt u inschatten of de tijd en kosten de moeite waard zijn. Zorg ervoor dat u links naar uw website of een kortingscode opneemt in uw gesponsorde berichten. Werk hier met trackingcodes om te zien hoe succesvol het gesponsorde artikel uiteindelijk was.

9. Standalone nieuwsbrieven en advertenties in e-mailcampagnes

Een standalone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die een specifieke boodschap overbrengt. Een manier om nieuwe klanten te winnen is het sturen van standalone nieuwsbrieven naar de contactlijsten van andere bedrijven, via een samenwerking met het desbetreffende bedrijf.

Hierbij moet u ervoor zorgen dat ze ook uw doelgroep dekken en dat de inhoud die u verzendt van belang is voor de lezers. Dit heeft een positief effect op de prestaties en het resultaat.

Naast een volledige nieuwsbrief is het ook mogelijk om berichten te verpakken in advertenties die zijn ingebed in nieuwsbrieven van samenwerkingspartners.

Conclusie

De bovengenoemde online marketing strategieën zijn ideaal voor het werven van nieuwe klanten en het verzamelen van leads. De verschillende digitale kanalen zoals social media, nieuwsbrieven en uw website kunnen worden gebruikt om klanten te winnen. Dit doet u het best met een mix van betaalde en onbetaalde strategieën.

Ontwikkel een holistische communicatiestrategie, creëer creatieve strategieën en overtuig uw doelgroep. Het werven van nieuwe klanten op het internet is tegenwoordig een even belangrijk onderdeel van de marketingstrategie als offline strategieën.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.