Gratis aanmelden Log in
Home » Newsletter2Go blog » Responsive design in e-mailmarketing

Responsive design in e-mailmarketing

12/01/2015

Nieuwsbrief responsive design

Wat is eigenlijk responsive design in e-mails?

In de laatste jaren is het gebruik van smartphones en tablets aanzienlijk gestegen. E-mails worden dan ook vaker gelezen op mobiele apparaten. Daarom is het belangrijk dat e-mailmarketeers de beste weergave van uw e-mails kunnen garanderen op alle apparaten.

Onderzoek in 2013 heeft uitgewezen dat 47% van alle e-mails geopend werd op mobiele apparaten, meer dus dan op een desktop (32%) of webmailclients (21%).

Tot voor kort werden e-mails enkel geoptimaliseerd voor de weergave op een desktop of in verschillende webclients. Op smartphones of tablets geven die e-mails een heleboel problemen met de weergave zoals:

– verkleinde afbeeldingen of tekstblokken
– ontbrekende/onvolledige inhoud
– niet functionerende links

Op mobiele apparaten wordt de perfecte leesbaarheid meestal niet behaald, wat leidt tot frustratie en waardoor de e-mail eindigt in de prullenmand.

Responsive nieuwsbrief templates zijn de beste manier om deze problemen met de weergave op te lossen. Het gebruik hiervan zorgt ervoor dat e-mails op bijna elk mobiel eindapparaat goed weergegeven worden.

De term responsive design uitgelegd

Uw e-mails moeten er op kleinere schermen net zo goed uitzien als op grote schermen. Om dit te garanderen, moeten de nieuwsbrieven responsive worden ontworpen.

Responsive design gebruikt een ontwerptechnologie die gebaseerd is op een specifieke CSS3-code ‘media queries’. Deze media queries vragen bij de ontvangers de kenmerken van hun eindapparaat op en passen de weergave van de website of de e-mail hieraan aan. Met deze techniek is het bijvoorbeeld mogelijk om een mailing met meerdere kolommen om te zetten naar een mailing met één kolom, waarbij de afbeeldingen, teksten en links aangepast worden aan het eindapparaat.

Door gebruik te maken van responsive nieuwsbrieven is het dus mogelijk, de volledige inhoud en lay-out perfect aan te passen in overeenstemming met schermgrootte, resolutie en schermoriëntatie (portret of landschap). Hierdoor verbetert de leesbaarheid en wordt de e-mail toegankelijk voor iedereen.

Met responsive design uw e-mailmarketing succes verbeteren

Door diverse aanpassingen aan kleinere schermen neemt uw kans op succes toe. Onder andere de volgende wijzigingen worden aangebracht:

  • groter lettertype
  • bredere knoppen voor een eenvoudigere aanraking met de vinger
  • de beeldgrootte aanpassen
  • omzetting van lay-outs met één kolom
  • links markeren

Veelvoorkomende weergaveproblemen, zoals onvolledige inhoud, kunnen met slechts enkele wijzigingen worden vermeden.

Als de correcte en eenvoudige leesbaarheid op mobiele apparaten niet gegarandeerd is, leidt dit al snel tot frustratie bij de lezers. Uw e-mail kan in de prullenbak belanden of, in het ergste geval, naar de map met spam worden verplaatst.

Als uw responsive nieuwsbrieven door de lezers vaker als spam worden aangemerkt, kan dit ernstige gevolgen voor u hebben: de publieke e-mail blacklist. Als uw IP-adres op een dergelijke lijst terechtkomt, wordt deze geblokkeerd. Alle e-mails die vanaf dit adres worden verzonden, worden onderschept en bereiken de ontvanger dus  helemaal niet. U kunt zich dan verdedigen om van de lijst verwijderd te worden. Als u uw e-mailmarketingstrategie echter niet herziet, wordt u mogelijk permanent op de zwarte lijst geplaatst.

Om succesvol te zijn in e-mailmarketing is het daarom bijzonder belangrijk om een responsive nieuwsbrief template te gebruiken.

Responsive design in Newsletter2Go gebruiken

Onze tip: wanneer u dit snel wilt implementeren in uw Newsletter2Go nieuwsbrieven heeft u drie opties:

  1. Gebruik een van onze standaard templates. Deze zijn allemaal responsive geprogrammeerd.
  2. Heeft u een door ons gemaakte nieuwsbrief template? Ook deze voorzien we met plezier van responsive design. Hiervoor betaalt u eenmalig €99 (exclusief BTW) voor de individuele aanpassing. Via uw account kunt u die eenvoudig aanvragen.
  3. Wanneer u een zelfgemaakte template (door u of uw bedrijf) heeft, passen wij deze ook met plezier aan. Dan ontwerpen en programmeren wij uw template voor de editor en optimaliseren deze ineens. Voor de programmering van de template betaalt u eenmalig €349 (exclusief BTW) en voor de aanpassing in responsive design €99 (exclusief BTW). Ook deze twee opties kan u gemakkelijk boeken in uw account via de opties „HTML-nieuwsbrief template“ en „Responsive design“. Wij nemen dan contact met u op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Newsletter2Go maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke service te kunnen bieden. Als u doorgaat met surfen op de site, gaat u akkoord met de cookies. Akkoord