Waarom uw MKB een digitale nieuwsbrief nodig heeft

Blog header digitale nieuwsbrief

Digitale nieuwsbrief of social media?

Bij het starten van een MKB is het absoluut cruciaal om uw tijd en geld zo verstandig mogelijk te investeren. Nieuwe bedrijven vinden het vaak verleidelijk om al hun inspanningen op social media te richten. Facebook advertenties, Instagram stories en een grote Twitter fanbase staan hoog in het vaandel, maar hoe zit het eigenlijk met het ietwat stoffige marketingkanaal e-mail? Minder hip en trendy, maar daardoor juist een veel slimmere zet.

De digitale nieuwsbrief is nog steeds even relevant als tien jaar geleden. Mensen openen en lezen nieuwsbrieven dagelijks en diverse onderzoeken wijzen keer op keer uit dat e-mailmarketing de beste ROI heeft. Bent u diegene die denkt dat uw MKB zonder digitale nieuwsbrieven kan? Denk dan liever nogmaals na.

In dit artikel leest u precies waarom u eigenlijk vandaag nog moet beginnen met het verzamelen van uw eerste nieuwsbrief abonnees.

1. Digitale nieuwsbrieven bieden de beste ROI

Het grootste voordeel van e-mailmarketing? De overtuigende ROI. In 2016 voerde de Direct Marketing Association samen met Demand Metric een onderzoek uit onder Amerikaanse marketeers en constateerde dat e-mai overl een mediaan ROI van 122% beschikt.

Dit is aanzienlijk hoger dan andere vormen van marketing, waaronder social media. Hoewel platformen als Facebook en Instagram diverse mogelijkheden bieden om meer reikwijdte te ontvangen en sales te verhogen, is het lastig om de ROI daadwerkelijk te berekenen.

Met e-mailmarketing volgt u iedere digitale nieuwsbrief van A tot Z. Wanneer u gebruik maakt van een e-mailmarketing software kunt u uw digi nieuwsbrieven op de voet volgen – van opens tot kliks en conversies. Dit zorgt voor een precieze evaluatie en helder inzicht in optimalisatiemogelijkheden.

Kortom, de hoge ROI alleen zou al genoeg moeten zijn. Bent u echter toch nog niet helemaal overtuigd? Geen zorgen, hieronder leest u nog vijf redenen.

2. E-mail is universeel

E-mail bestaat al tientallen jaren, maar het is net zo populair bij millennials als bij oudere generaties. In feite is e-mail misschien wel een van de meest universele kanalen. Dit komt omdat niet alleen bedrijven iedere dag met e-mails in de weer zijn, maar ook in de alledaagse communicatie veel mensen privé e-mails sturen.

Bovendien hebben de meeste consumenten een e-mail app op hun telefoon en zijn velen constant onderweg. Wat betekent dit voor de e-mailmarketing van uw MKB? Tegenwoordig kunt u vrijwel altijd en overal in contact komen met uw doelgroep. Het maakt hierbij niet uit waar iedereen zich demografisch bevindt, de kans is zeer groot dat de ontvanger de boodschap ontvangt.

3. Een digitale nieuwsbrief is efficiënt

Een derde voordeel van e-mailmarketing is dat het werk zeer efficiënt ingepland kan worden. Natuurlijk is het bedenken van spannende content voor elke digitale nieuwsbrief een tijdrovende klus, maar er is ook veel ruimte voor automatisering.

In e-mailmarketing zijn er twee soorten campagnes die geautomatiseerd kunnen worden – beide zijn cruciaal voor het behoud van klanten. De eerste soort, trigger e-mails, worden verzonden naar aanleiding van bepaalde gebruikersacties. Denk aan een aankoop van een klant waarna deze automatisch ontvangt een digitale bevestigingsmail ontvangt. De tweede soort, lifecycle e-mails, worden op verschillende punten in de customer journey gestuurd, zoals op hun verjaardag of na een bepaalde periode van inactiviteit.

U hoeft deze geautomatiseerde digitale nieuwsbrieven slechts één keer aan te maken en te bepalen wanneer en naar wie ze verzonden moeten worden. Vanaf dat moment zullen de e-mails automatisch verzonden worden. Het klantcontact wordt onderhouden terwijl u er vrijwel geen omkijken naar hebt. Win-win!

Digitale nieuwsbrief automation

4. Digitale nieuwsbrieven zijn zeer doelgericht

Een ander element waarover e-mail wel beschikt en wat veel andere tools niet kunnen waarmaken: de ontvanger direct adresseren. Niet alleen dat, het is ook ongelooflijk eenvoudig om de inhoud van de digitale nieuwsbrief te personaliseren en aan een individuele ontvanger aan te passen.

De tijden van generieke massamailings zijn al lang voorbij. Met de juiste software kunt u in slechts een paar stappen elke abonnee van relevante content voorzien en e-mails versturen die met plezier geopend worden. Zodra u uw contacten heeft gesegmenteerd in verschillende doelgroepen, kunt u vervolgens de e-mails specifiek aan de interesses aanpassen.

Welk kanaal u ook gebruikt, relevantie is het sleutelwoord. Als u de behoeften van uw publiek niet identificeert, zullen uw marketinginspanningen op een laag pitje komen te staan. E-mail biedt zoveel mogelijkheden voor personalisatie, het is bijna onmogelijk om er niet van te profiteren.

“Welk kanaal u ook gebruikt, relevantie is het sleutelwoord.”

5. Digitale nieuwsbrieven helpen om een brand voice tot stand te brengen

U heeft ongetwijfeld nagedacht over de content marketing strategie, maar wist u dat e-mail kan helpen om deze strategie verder te brengen? Als u de tijd en moeite neemt om waardevolle content te produceren, wilt u deze natuurlijk zo ver en breed mogelijk verspreiden. Of het nu gaat om een blogpost, enquête, ebook of webinar; elke inhoud die u publiceert kan via e-mail worden gepromoot. Zelfs als bepaalde gebruikers niet regelmatig uw blog bezoeken of u op social media volgen, kunt u er toch voor zorgen dat de content hen bereikt. Stuur de informatie namelijk eenvoudig rechtstreeks naar hun inbox en moedig de ontvangers aan om de digitale nieuwsbrief te delen!

6. E-mail verbetert de content strategie

In de begindagen van een start-up MKB is het bepalen van de brand voice essentieel. Dit betekent dat u een stijl, toon en het taalgebruik moet vinden die het best aansluiten bij de persoonlijkheid van uw merk. Dit moet natuurlijk overal consistent zijn.

Samen met de content op de website en alle externe kanalen, zoals social media, is ook de digitale nieuwsbrief een gouden kans om deze brand voice op te bouwen en uw publiek te laten zien waar uw merk voor staat. Met e-mailmarketing wordt de brand voice versterkt en werkt u tegelijkertijd aan een identiteit creëren die uw klanten zich zullen herinneren.

Conclusie

Het gebruik van e-mailmarketing met de juiste strategie is cruciaal – zowel om uw merk in de beginperiode te vestigen alsook om de betrokkenheid van de klant op lange termijn te bevorderen. Het vinden van de meest effectieve e-mailinhoud voor uw publiek vereist veel data-analyse en trial en error. Het harde werk wordt echter op lange termijn dubbel en dwars beloond. Zodra u eenmaal uit heeft gevonden wat werkt, zal e-mail als een enorm krachtige en duurzame marketing tool functioneren.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.