Onze 5 expert tips voor gepersonaliseerde e-mails

Blog header gepersonaliseerde emails

Hoe staat het met uw gepersonaliseerde e-mails?

Gepersonaliseerde e-mails, de vraag is; waar begint u? In feite zijn er veel meer en slimmere e-mailmarketing personalisatie opties beschikbaar dan de dagelijkse stroom van mailings weergeeft.

De meeste bedrijven personaliseren de aanhef en maken een nieuwsbrief gebaseerd op het geslacht van de ontvanger, maar laten het hierbij voor wat het is.

Jammer, vinden wij.

Als u uw nieuwsbrieven wilt personaliseren zijn er een aantal opties, valkuilen en tips die u kunt gebruiken om het succes van uw e-mailcampagnes te vergroten. In dit artikel leest u welke e-mailmarketing personalisaties u niet mag missen!

1. Personalisatie van de nieuwsbrief afzender

Bij het personaliseren van uw e-mails kunt niet alleen het afzenderadres personaliseren, maar ook overwegen om een individuele, echte of fictieve contactpersoon te definiëren.

Deze persoon maakt uw merk meer toegankelijk en geeft de lezer het idee dat ze een meer persoonlijke e-mail ontvangen. Wij raden aan om een bestaand persoon in uw bedrijf te gebruiken, indien de werknemer het hiermee eens is.

Idealiter kan deze contactpersoon ook eenvoudig door de ontvanger gecontacteerd worden, indien nodig. Anonieme “no-reply of info@” adressen zijn in 2018 een no-go. Ontvangers willen graag de mogelijkheid hebben om een interactie aan te gaan.

Een andere zelden gebruikte vorm van afzender personalisatie is de implementatie van een bericht in de afzender-ID van een nieuwsbrief.

De afzender van een prijsvraag actie is bijvoorbeeld niet langer een e-mailadres van het bedrijf, maar “Uw winkel om de hoek” of “Uw favoriete winkel”, die het bericht stuurt.

Het adres van de ontvanger kan op soortgelijke wijze worden gebruikt.

De gepersonaliseerde e-mail van “Uw favoriete winkel” wordt dan verstuurd naar “Onze favoriete klant Erna”.

Dit is een optie die tot een hoge openratio kan leiden, maar zeker voorzichtig moet worden gebruikt, aangezien de limiet voor het verlies van vertrouwen snel kan worden overschreden. De grens tussen succes en spam is hier zeer klein.

2. Op de verzendfrequentie letten

Het is niet alleen voldoende om de gepersonaliseerde e-mails te versturen, u moet ook een strategie bedenken voor de frequentie van de verstuurde mailings.

Een van de meest genoemde redenen voor nieuwsbrief afmeldingen is de frequentie van mailings, die doorgaans als te hoog en vervelend wordt ervaren.

Wanneer u te vaak e-mails stuurt, kunnen ook geadresseerden die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp als onderdeel van een e-mailcampagne verloren gaan.

De mogelijkheid om de ontvangstfrequentie op individuele basis te kunnen bepalen op het moment van toestemming is een grotendeels ongebruikte personalisatiemogelijkheid.

Hierbij moet voor bestaande ontvangers een configuratieoptie in de gepersonaliseerde e-mail beschikbaar zijn waarin de ontvanger zelf kan bepalen hoe vaak ze van u wil horen. Op deze manier kunnen potentiële afmeldingen worden onderschept.

Blog header gepersonaliseerde emails 2

3. Personalisatie van nieuwsbrief topics

Dit aspect van de e-mail personalisatie is nauw verbonden met de eerder genoemde aanpassing van de verzendingsfrequentie.

Om tegemoet te komen aan de werkelijke belangen van een ontvanger en uiteraard om de relevantie van de mailing voor deze ontvanger aanzienlijk te vergroten, kunt u de nieuwsbrief topics personaliseren. Iedere ontvanger heeft hierbij de mogelijkheid om zelf een selectie van topics te kiezen.

Stel de geadresseerde kan beslissen dat hij/zij de nieuwsbrief over nieuwe abstracte kunstwerken liever niet wil ontvangen, maar wel alles wil weten de laatste fotografie exposities.

De eerste contactenlijst is dan één ontvanger armer, maar de tweede lijst geniet van betere statistieken. De openratio en relevantie voor de ontvanger zal veel hoger zijn, omdat de ontvanger de interesse zelf heeft aangegeven.

Het is ook mogelijk om een dergelijke aanpassing zonder de actieve hulp van de ontvanger te maken. Dit doet u op basis van reeds verworven gebruiksvoorkeuren. Deze nieuwsbrief personalisatie vereist echter wel dat u van tevoren al wel de benodigde gegevens heeft verzameld en gecontroleerd.

4. Het juiste verzendtijdstip vinden

Naast de verzendfrequentie is het verzendtijdstip een ander aspect van uw e-mailmarketing succes.

Door diverse tijdstippen te testen kunt er op den duur achterkomen wanneer uw ontvangers online zijn. Checken ze hun e-mail in de ochtend? Of juist in de avond op de bank? Dit verschilt per doelgroep en is voor iedere branche uniek.

Het doel is om de nieuwsbrief op het juiste tijdstip te verzenden. Met gepersonaliseerde e-mails kunt u het verzendtijdstip aanpassen op het leesgedrag van gebruikers.

5. De nieuwsbrief inhouden aanpassen

Het meest opvallend en effectief is de manier waarop personalisatie in directe communicatie met de ontvanger plaatsvindt. De belangrijkste onderdelen van de e-mail zijn hierbij de onderwerpregel en de eigenlijke inhoud van de mailing.

Het Above The Fold gedeelte moet de belangrijkste boodschap van de nieuwsbrief bevatten.

Binnen enkele seconden bepaalt de klant op basis van het onderwerp hoe relevant de e-mail voor hem of haar is. Wanneer de e-mail eenmaal geopend is, is het belangrijk dat de inhoud aansluit op wat in het onderwerp beloofd wordt.

De mogelijkheden om personalisatie in e-mailmarketing zinvol en effectief te implementeren zijn vrijwel altijd gebonden aan de nieuwsbrief inhoud, oftewel het tekstgedeelte.

Start met een herhaalde integratie van de naam van de ontvanger in de tekst – dit heeft een bewezen positief effect te hebben op de algemene prestaties van de mailing.

Dit effect kan verder worden versterkt door het te combineren met verdere personalisaties in de nieuwsbrief inhoud, denk aan specifieke producten of inhoud gebaseerd op de leeftijd van de ontvanger.

6. Het design individueel maken

Als uw database informatie bevat over interesses, voorkeuren of zelfs enkel het geslacht van de ontvanger, kunt u op basis hiervan individuele aanpassingen in de nieuwsbrief template maken.

Dit aspect is vooral belangrijk bij het selecteren van afbeeldingen.

Mannen en vrouwen reageren meestal verschillend op bepaalde visuele prikkels, welke een merkbare invloed kunnen hebben op het succes van een e-mailcampagne.

Afbeeldingspersonalisatie, waarbij individuele grafische elementen worden gegenereerd met de geïntegreerde ontvangersnaam, verhoogt de aandacht en resonantie nog meer.

Conclusie

U kunt het grootste succes in e-mailmarketing bereiken door een stabiele klantenbinding op te bouwen. Laat uw klanten zien dat u geïnteresseerd bent in hen en richt u zich op de wensen van uw klanten.

Met gepersonaliseerde e-mails kunt u uw contactpersonen direct aanspreken en tegelijkertijd een positieve indruk achterlaten.

Met onze nieuwsbrief tool kunt u eenvoudig uw e-mails personaliseren en in een paar eenvoudige stappen een regelmatige, automatische communicatie creëren.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.