Wat is het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen?

Beste tijdstip emails te versturen

De optimale verzendtijd voor uw nieuwsbrief

Een relevante, aan de ontvanger aangepaste nieuwsbrief verzenden is een lastige opgave op zich. Naarmate u meer informatie over de ontvanger beschikbaar heeft kunt u echter een meer doelgerichte e-mail opstellen. Wanneer u deze heeft samengesteld, heerst daarna de vraag:

  • Wat is het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen?
  • Heeft het verzendtijdstip invloed op de openratio?
  • Zijn ontvangers eerder in staat om hun e-mails ’s ochtends of ’s avonds te openen?
  • En is er een verschil tussen B2B en B2C ontvangers?

Dit zijn allen vragen die u zich waarschijnlijk heeft afgevraagd bij het verzenden of inplannen van uw nieuwsbrieven. In dit artikel, “Wat is het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen?”, geven we u meer informatie over het beste moment om de nieuwsbrief te versturen.

  1. Naar welke doelgroep wordt de nieuwsbrief verzonden?
  2. Wanneer is de doelgroep meestal online?
  3. Wat is de dagelijkse routine van de doelgroep?
  4. Welke inhoud heeft de nieuwsbrief? Over welk product gaat het?
  5. Hoe moeten ontvangers betrokken raken bij de nieuwsbrief?
  6. Wat voor soort nieuwsbrieven verzendt de concurrentie?
Beste verzendtijdstip nieuwsbrief

De beste tijd om een nieuwsbrief te versturen uitkiezen

Een professionele en interessante nieuwsbrief al ongetwijfeld goed bij uw klanten in de smaak vallen. Echter, alleen wanneer deze ook daadwerkelijk aankomt en gelezen wordt.

Om ervoor te zorgen dat uw e-mail een effectief effect heeft, dat wil zeggen dat deze echt gelezen wordt en niet in een overvolle inbox belandt, is het belangrijk om het tijdstip van de verstuurde nieuwsbrief zorgvuldig uit te kiezen.

Het juiste tijdstip van het versturen van een nieuwsbrief is in e-mailmarketing niet te onderschatten.

Tal van studies hebben uitgewezen dat op bepaalde tijdstippen hogere openratio behaald worden dan op andere. Onze jarenlange ervaring bevestigt deze statistieken.

Om te bepalen wat het beste moment om nieuwsbrieven te versturen is, moet u rekening houden met het publiek waarop u zich richt. Er bestaan namelijk duidelijke verschillen tussen B2B- en B2C-klanten.

Het beste tijdstip om nieuwsbrieven te versturen in de B2B sector

In de B2B-sector is het aan te raden om de nieuwsbrieven eerder in het begin dan aan het einde van de week te verzenden en eerder vroeg dan laat.

’s Morgens wordt in bureaus gewoonlijk ‘de post afgehandeld’ en in de namiddag is daar geen tijd meer voor. Op maandag staan er meestal behoorlijk wat punten op de agenda en zitten de inboxen overvol. Hierdoor kan zich lonen om het versturen van uw nieuwsbrief naar dinsdagochtend uit te stellen. Op deze desbetreffende ochtend wordt over het algemeen een zeer goede openratio geregistreerd.

In de B2B-sector moet u absoluut vermijden om nieuwsbrieven op vrijdagnamiddag of in het weekend te versturen. Er komen in het weekend namelijk dan constant nieuwe e-mails bij, waardoor uw nieuwsbrief naar onder zakt en op maandag amper nog opgemerkt wordt.

Stuur dus het liefst van vrijdag tot zondagavond geen e-mails, om te voorkomen dat deze zoek raakt in de stapels van ongeopende e-mails.

Beste verzendtijdstip nieuwsbrief

Het beste moment om nieuwsbrieven te versturen in de B2C sector

In tegenstelling tot de B2B-sector, kan het bij B2C e-mailmarketing erg nuttig zijn om de nieuwsbrieven juist in het weekend te versturen.

Wie gedurende de week druk bezet is, heeft op zaterdagen en zondagen normaal gezien wat meer tijd en rust om langere e-mails effectief te lezen.

Als u uw nieuwsbrief toch op een weekdag versturen wilt of moet versturen, dan kunt u in de B2C-sector het beste uw nieuwsbrief verzending inplannen in de zogeheten randtijden.

Deze tijdstippen betreffen ofwel ’s morgens tussen 8 en 11 uur of ’s avonds tussen 18 en 21 uur. In deze tijdsperiodes wordt regelmatig de beste openratio onder alle nieuwsbrief ontvangers geregistreerd.

Conclusie

Natuurlijk hebben we het hier enkel over algemene richtlijnen. Het beste tijdstip voor de verzending van nieuwsbrieven laat zich niet fixeren. Logisch ook, anders zouden alle ondernemingen hetzelfde tijdstip uitkiezen en zou elk positief effect nietig verklaard worden.

U kunt natuurlijk de bovenstaande ondervindingen als richtlijn nemen, maar uiteindelijk is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over het gedrag van uw eigen specifieke doelgroep(en).

Test welk tijdstip het beste resultaat bereikt bij uw ontvangers en pas uw e-mailmarketing campagne daarop aan. Met de programmeerfunctie waarmee u nieuwsbrieven kunt inplannen en de uitgebreide statistieken van onze nieuwsbrief software komt u snel een hoop te weten over wat voor uw het beste tijdstip voor de nieuwsbrief verzending zou kunnen zijn.

Über den Autor

Megan de Graaf
Online Marketing Manager bij Newsletter2Go

War der Beitrag hilfreich?

Thank You!

Geef een reactie

Newsletter2go verwendet Cookies, um Ihnen den bestmöglichen Service zu gewährleisten. Wenn Sie auf der Seite weitersurfen stimmen Sie der Cookie-Nutzung zu. Ich stimme zu.